קורונה – לשמור על הבריאות הנפשית ועל המשקל

קורונה – לשמור על הבריאות הנפשית ועל המשקל בימי קורונה

אכילה רגשית, המונעת על ידי סטרס, לחץ נפשי, היא תוצאה מובנת של תקופה יוצאת דופן כמו זו שאנו עוברים כיום.
ועדיין לטווח הרחוק, עדיף שנלמד להתנהל אחרת, לפתח הרגלי חיים אלטרנטיביים, ואסטרטגיות התמודדות עם הלחצים הנפשיים על מנת לצאת מהתקופה כשידנו על העליונה.
כולנו כבר שמענו את ההערכה שנצא מהסגר קורונה עם בין חמישה לשבעה קילוגרמים עודפים, שהישיבה בבית והריחוק החברתי יגרמו לכולנו להשמין.

קורונה – לשמור על הבריאות הנפשית ועל המשקל בימי קורונה

השאלה היא
איך למנוע השמנה כעובדים מהבית, כשנמצאים בבית כל הזמן, לשמור על הבריאות הנפשית ועל משקל הגוף גם בימים כאלה.

והחדשות הטובות הן – שניתן בהחלט לעבור תקופה מטורפת כמו זו שנכפתה עלינו על ידי וירוס הקורונה, בלי שנצטרך להישאר בטרנינג בגלל שהבגדים ה’רגילים’ לא עולים עלינו.

אחת הדרכים בהן בני אדם מתמודדים עם חרדות ולחץ נפשי היא אכילה בלתי מבוקרת, אכילה רגשית.
במיוחד עכשיו כששיגרת החיים הופרה כששום דבר מהרגלי היומיום שלנו (כמעט) ולא מתקיימים, כשהתחושה הכללית היא של משבר, אנו חייבים להבין שהגוף שלנו ינסה למשוך אותנו לאכילה של פחמימות ומתוקים, כדי להעלות את רמת הסוכר בגוף, ליצור התפרצות של אנרגיה בגוף, להעלות את רמת הורמון הדופמין, המייצר תחושת סיפוק ואושר רגעית.
מאכלים הכוללים פחמימות וסוכרים מפעילים את המוח לתחושה של עונג שמטשטשת את הרגשת הלחץ הנפשי והדכדוך.
התחושה שכאילו איבדנו שליטה על חיינו, שהיומיום מנוהל על ידי ‘הנחיות’ שלא נעימות לנו, כשהבית הפך להיות כלוב, והמשפחה ‘סיר לחץ’, כשהמצב הכלכלי רעוע, גורמת לכ- 38% מאיתנו לאכול ללא בקרה, אוכל לא בריא ומשמין.
(על פי מחקר שבוצע באוניברסיטת טקסס בארלינגטון , ארה”ב)

לקריאה נוספת >>>  חילוף החומרים בגוף - אני משמינה רק מלהריח את האוכל

יחד עם זאת, בואו נבין ונקבל את העובדה שאכילה רגשית היא אמצעי טבעי להתמודדות של בני אדם עם מצבי לחץ.
כל כך הרבה אנשים דואגים בימים אלה לפרנסתם, חוששים שלא יוכלו להמשיך לספק את צרכי עצמם ומשפחתם, להמשיך את התוכניות לחיים שבנו לעצמם, להמשיך לממן את חיי היומיום אליהם התרגלו, להמשיך לחיות ברמת החיים שבנו לעצמם. המשבר הכלכלי שנגיף הקורונה חולל סוחף את כולנו.
במקביל, החובה של ריחוק חברתי, של בידוד והסגר, אם מההיבט הפיזי או ההיבט הרגשי, מגבירה לחצים נפשיים ומונעת מאיתנו את אחד המרכיבים החשובים ביותר לבריאות הנפשית שלנו, קשרים חברתיים.
הניפוץ של שיגרת היומיום, הניתוק מכל מה ששומר על יציבות יומיומית בטוחה בחיינו, היציאה מאיזון יוצרת לחצים נפשיים שאחת הדרכים להתמודד איתם, באופן טבעי לנו, כבני אנוש, היא אכילה.

כך או כך, אנו מוצאים את עצמנו לא רק צופים בסדרות בבינג’, אלא גם אוכלים בבינג’, ואחר כך כשרגשות האשמה תוקפים, כשהכעס על עצמנו מכה, כשאנו מתחילים לחוש רגשות שליליים כלפי עצמנו על כך שאכלנו יותר מדי, שהגזמנו, נסגר המעגל והנה יש לנו שוב מצב רגשי שעלול למשוך אותנו לאכילה בלתי מבוקרת.

לכן, בימים כאלה עלינו להפעיל שיקול דעת , להשקיע רצון טוב ומחשבה, תכנון והיצמדות לתוכנית – ולבנות לעצמנו ‘רשת ביטחון’ רגשית באמצעות התארגנות מחדש ובניה של תוכנית יומית להתמודדות מוצלחת עם ה’מצב’, ועם המשיכה לאכילה מוגברת, אם מתוך שיעמום, אם מתוך תסכול, חרדה, דיכאון או חוסר אונים.

שימרו על קשרים חברתיים

שמירה על מערכות יחסים חברתיות היא דרך מצוינת לשמירה על איזון נפשי.
כיון שאין ביכולתנו להיפגש ולהתחבר פנים אל פנים, שימרו וטפחו מערכות יחסי באמצעים טכנולוגיים.

לקריאה נוספת >>>  מתכננים דיאטה ב- 2013? – 5 טיפים להרזיה קלה

קיבעו שעת קימה בבוקר

כן, הסגר קורונה הוא לא סיבה להוציא את השעון המעורר לחופשה.
שמירה על שיגרה היא המפתח המרכזי בשמירה על הבריאות הגופנית והנפשית שלנו.
קומו בשעה קבועה, לכו לישון בשעה קבועה.

המשיכו לחגוג ולציין אירועים חשובים

חגים, ימי הולדת, שבתות ומועדים.
חיגגו יחד באמצעים טכנולוגיים, שתפו תמונות של מאכלים שהכנתם, במיוחד אם אלה המאכלים המציינים בתודעה את החג הספציפי, או האירוע המצוין.

שילחו מתנות וקבלו מתנות

משלוח של משהו מפנק למישהו אהוב, קבלה של משלוח ממישהו קרוב, אין הרגשה טובה מזו בימים כל כך סבוכים.
המשלוחים מתנהלים גם בימי ההסגר הקיצוניים יותר, כך שתשומת לב באמצעות משלוח היא דרך מצוינת לשלוח חיבוק.

איכלו ביחד

הקפידו לאכול ביחד עם שני המשפחה הנמצאים איתכם בבית. אכילה סביב השולחן, ללא הפרעות כמו טלוויזיה או סלולאריים.
כשאוכלים יחד, הסבירות הגבוהה ביותר היא שכולם יאכלו מנה מסודרת, בגודל סביר, תוך שימת לב מקסימלית לאוכל, לטעמים, למרקמים.
כך גם המוח ‘רושם לעצמו’ שאכלתם, ותחושת הרעב או החשק לנשנש נרגעת.
נמצאים בבית לבדכם?
למה שלא תקבעו פגישת אוכל עם אחרים באמצעות הטכנולוגיה?
איכלו ביחד, שוחחו, שתפו אחד את האחר.
היפכו את האכילה לאלמנט חברתי, כך תאכלו לאט יותר וכנראה גם פחות אוכל.
עובדים מהבית?
עשו הפסקת אוכל מסודרת.
אל תאכלו מעל המחשב.
איכלו ליד שולחן, על צלחת וסכין ומזלג.
כשאוכלים ‘מעל המחשב’ לא שמים לב לכך שאכלנו והמוח ממשיך לדחוף אותנו לנשנש.
שימו לב – מה מלחיץ אתכם
האם מהדורת החדשות מלחיצה אתכם? האם אתרי החדשות מכניסים אתכם ללחץ?
אם כך נסו להוריד את מינון צריכת החדשות מעט.
עיברו למוסיקה ברקע, עיברו לשיחת טלפון עם חברים במקום צפיה במהדורת החדשות.
הורידו את רמת הלחץ בכל מקום בו זיהיתם שהיא מתגברת.
הרי את עיקרי החדשות תקבלו בדרך זו או אחרת, אין סיבה לקבל מינון יתר של פרשנים מעוררי פאניקה, דאגה וסטרס.

לקריאה נוספת >>>  7 סיבות להרזיה מהירה יותר אצל גברים ביחס לנשים

פעילות גופנית

פעילות גופנית מסוגלת להוריד את רמת הלחץ הנפשי. למעשה פעילות גופנית היא אחת הדרכים הידועות לשמירה על איזון נפשי.
וגם – פעילות גופנית תורמת לבריאות הגופנית שלנו ומסייעת בשמירה על המשקל ובהרזיה.
ריקדו , צעדו במרץ במקום, תרגלו מול סרטון יוטיוב שנראה לכם כייפי, התנסו בפעילות חדשה: יוגה, טאי צ’י, מצאו מה גורם לכם הנאה ומצאו זמן בשגרה החדשה שלכם להכניס פרק של פעילות גופנית מדי יום.

זקוקים למידע נוסף ואסטרטגיות המתודדות נוספות בימי קורונה?

הקליקו:

תפריט דיאטה בימי קורונה

התקפי אכילה רגשית ואיך למנוע את הזלילה הבאה

קורונה – לשמור על הבריאות הנפשית ועל המשקל

Comments: 0

Your email address will not be published. Required fields are marked with *

%d בלוגרים אהבו את זה: