דיאטה לפי הרמב"ם – ידע עתיק לבריאות והרזיה

הרמב"ם היה רופא יהודי שנחשב לאחד החכמים שהיו לעם היהודי אי פעם. הוא כתב ספרים בנושאים רפואיים ובין כתביו יש לא מעט עקרונות לחיים בריאים תזונה בריאה, הרזיה ושמירה על המשקל.
אספתי עבורכם כאן כמה מהעקרונות שכתב הרמב"ם שנכונים עד היום ויכולים לתרום לתזונה בריאה, להרגשה טובה והרזיה.
מדובר בדיאטה לפי הרמבם, אבל אלה יותר עקרונות לתזונה בריאה.

הספר "משנה לרמב"ם" שנכתב כבר לפני כ- 800 שנה ולמרות שהוא ידע עתיק – הוא עדיין מעניין ויכול לעזור לבריאות ולשמירה על המשקל הנכון לנו.

דיאטה לפי הרמב"ם

עשרה עקרונות לאכילה בריאה לפי הרמב"ם

  1. " לעולם לא יאכל אדם אלא שהוא רעב, ולא ישתה אלא שהוא צמא"
    כלומר – איכלו רק כשאתם רעבים ושתו רק כשאתם צמאים.
    לא רעבים? – אל תאכלו.
  2. לא יאכל אדם עד שתתמלא כרסו אלא יפחות כמו רביע משבעתו"
    כלומר – הפסיקו לאכול לפני שאתם מרגישים מלאות, וכובד עש כדי להתפוצץ. חצי בטן מלאה.
  3. "ולא ישתה מים תוך המזון "
    כלומר – לא לשתות מים בזמן האכילה (או כל משקה אחר), כדי שלא לדלל את מיצי הקיבה החשובים לפירוק יעיל של המזון ועיכול בריא.
  4. ולא יאכל אדם עד שיהלך קודם אכילה עד שיתחיל גופו לחוש, או יעשה מלאכה… עד שיתחיל גופו לחוש, וישקוט מעט עד שתתיישב נפשו ואוכל"
    כלומר – פעילות גופנית מומלץ לבצע לפני האכילה כשאחרי האכילה יש לנוח.
  5. לא ישן סמוך לאכילה אלא ימתין אחר אכילה כמו שלוש שעות או ארבע שעות"
    כלומר – הארוחה האחרונה של היום, תהיה כשלוש רבע שעות לפני השעה בה אתם הולכים לישון.
  6. "אכילה גסה לגוף כל אדם כמו סם המוות והיא עיקר כל החלאים"
    כלומר – יש ללעוס היטב את המזון תוך כדי אכילה. לעיסה יסודית היא מפתח לבריאות.
  7. "כל החלאים הבאים על האדם אינן אלא מפני מאכלים רעים, או מפני שהוא ממלא את בטנו ואוכל אכילה גסה אפילו ממאכלים טובים"
    כלומר – כל המחלות מגיעות אל האדם בגלל אכילה של מאכלים לא בריאים, ו/או בגלל שהוא אוכל יותר מדי וממלא את הבטן יותר מדי, או לא לועס מספיק טוב את האוכל אפילו אם הוא אוכל מאכלים טובים לבריאות.
  8. "דברים המשלשלין את בני מעיים בגין ענבים ותאנים ותותים ואגסים ואבטיחים ומעי הקישואים ומעי המלפפונים אוכל אדם אותן בתחילה קודם אכילה ולא יערבב עם המזון אלא שוהה מעט עד שיצאו ומבטן העליון ואוכל מזונו"
    כלומר – מאכלים הגורמים לפעילות מעיים (מאכלים משלשלים כמו פירות עתירי מים) יש לאכול בתחילת הארוחה ואת כל שאר המאכלים אחרי כן, זאת על מנת לאפשר לגוף לפרק במהירות את המאכלים המתפרקים במהירות בגוף ויתפנה לפרק את שאר המאכלים אחר כך.
    אחרת יישארו הפירות בקיבה למשך זמן רב מדי, יתססו ויגרמו לבעיות בעיכול.
  9. "בימות החמה אוכלים מאכלים קרים ולא ירבה בתבליניו. ואוכל את החומץ. ובימות הגשמים אוכל אוכלין החמין ומרבה בתבליניו ואוכל מעט מן החרדל ומן החלתית"
    כלומר – בימי הקיץ יש לאכול אוכל קל ולא מתובל ובחורף ניתן לאכול מאכלים כבדים ומתובלים יותר
  10. יש מאכלות שהן רעים ביותר עד מאוד. וראוי לאדם שלא לאכלן לעולם. בגין הדגים הגדולים המלוחים והישנים, הגבינה המלוחה והישנה, והכמהין והפטריות והבשר המלוח והישן ויין מגתו (ישן) ותבשיל ששה עד שנצלה ריחו וכל מאכל רע או מר ביותר הרי אלו לגוף כמו סם המוות"
    כלומר – מומלץ להימנע מלאכול מאכלים עתירי מלח ו/או מעושנים, אוכל שרוף, מיושן ומשומר. אה עלולים לפגוע בבריאות.
>>>  בטן נפוחה? גם בלי משקל עודף, הבטן לא שטוחה?

 

דיאטה לפי הרמב"ם כמו שניתן לראות חלק מהעקרונות לדיאטה לפי הרמב"ם תקפים ונחשבים יעילים גם בימינו.
החלוקה של מזונות לפי קלות הפירוק שלהם בגוף – נחשבת לעיקרון נכון בתזונה בריאה גם כיום, אכילת הארוחה האחרונה של היום לפחות שלו שעות לפני השינה, גם הוא עיקרון חשוב לבריאות והרזיה… וכך הלאה.
מי שרוצה לאמץ עקרונות לאכילה בריאה המבוססים על ידע עתיק, מוזמן לעשות זאת.
נראה שגם כיום הבריאות שלו יכולה רק להשתפר.