בית » דיאטה כללי » על עצירות ודיאטה – נושא רגיש וחשוב

על עצירות ודיאטה – נושא רגיש וחשוב

כולנו מכירים את תחושת הכובד בבטן, את הנפיחות וחוסר היכולת להתרוקן- תופעה שנקראית עצירות ודווקא מי שעושה דיאטה ומנסה לרזות מכיר אותה טוב יותר.

מה גורם לעצירות?

לפעמים זו בעיה כרונית, נטיה של הגוף לאצור בתוכו את פסולת המזון שנאכל ולשחרר אותה בקושי.
אבל ברוב המקרים עצירות היא תוצאה של שני דברים: חוסר שתיה מספקת, וחוסר אכילה מספקת של סיבים תזונתיים.
לפעמים אכילה של שומן יכולה להקל על העצירות, אבל כיון שאנחנו בדיאטה זו לא תהיה הדרך המועדפת על ידינו לטפל בבעיה.

המצב הנורמלי והרצוי הוא יציאה תקינה ונוחה אחת ליום או יומיים, ובהתאם לסוג התזונה לפעמים קצת פחות או קצת יותר.
במידה שהסטיה מהנורמלי קיצונית אנחנו מתחילים לדבר על עצירות.

על מנת שתהליך העיכול יעבוד באופן תקין צריכים להתקיים שני תנאים:

  • צריך שיהיה נפח מזון מספיק על מנת שמערכת העיכול תפיק את כל מה שהגוף זקוק לו ולצבור את חומרי הפסולת לידי גוש.
    אם לא אוכלים מספיק, אין מספיק נפח מזון ולכן כמות הפסולת המיועדת להפרשה אינה מספקת על מנת שהמעיים ירגישו צורך לפעול ולהתרוקן.
  • צריך להיות מספיק נוזלים במערכת העיכול על מנת לאפשר לגוש הפסולת להיות רך מספיק על מנת לצאת.
    חשוב לציין שככל שגוש הצואה ‘יושב’ יותר זמן במעיים הנוזלים נפסגים ממנו והוא מתייבש, מה שוגם להחמרה של העצירות.
לקריאה נוספת >>>  קונג'אק - צמח ההרזיה מדכא התיאבון

כשמדברים על עצירות תמיד מזכירים את הסיבים התזונתיים.
סיבים תזונתיים הם חומר שהגוף לא מעכל אלא מפריש. הסיבים התזונתיים מהווים חלק ניכר מגוש הצואה והם יכולים לעזור לגוף ליצור את גוש הפסולת, לאסוף את הפסולת סביבם ולגרות את המעיים להפריש אותם.
תזונה דלה בסיבית תזונתיים עלולה לגרום לעצירות.
אכילה של מזונות עשירים בקמח לבן, בצקים ובשר, בשילוב עם שתיה לא מספקת הם הגורם המרכזי ליצירת עצירות.
סיבים תזונתיים נמצאים בשפע בפירות וירקות, דגנים מלאים וקטניות.

אחת הסיבות הידועות לעצירות היא לחץ נפשי.
כשהגוף נמצא בסטרס מעדיף הגוף להעביר אנרגיה לאברי הגוף החיוניים לקיום על חשבון מערכת העיכול, פחות דם זורם למערכת העיכול, ומערכת העיכול מתפקדת הרבה פחות טוב.

עצירות

מה לעשות כדי להימנע מעצירות?
מה לעשות כדי לטפל בעצירות?

התפריט היומי הוא שיקבע במידה רבה את תקינות פעילות מערכת העיכול.

הקפדה על שתיה מרובה של מים, שתיה של כוס או שתיים מים פושרים עם מעט מיץ לימון על קיבה ריקה ממש על הבוקר מומלצת.

אכילה של ירקות עם הקליפה יעזרו למניעה וטיפול בעצירות.

אכילה של דגנים מלאים: חיטה מלאה, אורז מלא וכדומה יוסיפו סיבים תזונתיים לתזונה.

הוספה של כף זרעי פשתן לתפריט היומי תניע את מערכת העיכול ביעילות. תוספים כמו סיבי תזונה מסיסים, דייסבית או מוצרים אחרים המוסיפים סיבים תזונתיים לתפריט יועילו למי שסובל מעצירות.

לקריאה נוספת >>>  איך לא להשמין בחנוכה - מה עושים עם חג השמן הזה

סובלים מעצירות?
קבלו כמה טיפים לשיפור מהיר של המצב:

על הבוקר הכינו לעצמכם תערובת של כף זרעי פשתן טחונים, 1 כף שיבולת שועל, 2 שזיפים מיובשים, 1 כפית דבש וכץ צנוברים.
שיפכו כוס מים רותחים על התערובת והשרו למשך הלילה.
בבוקר שתו את המים על קיבה ריקה ומולץ גם לערבב את התערובת ביוגורט ולאכול אותה.

אמצעי נוסף לשיפור מצב של עצירות הוא לקחת כדור פרוביוטיקה או לאכול יוגורט פרוביוטי.המוצרי הפרוביוטים מכילים חיידקים המיטיבים על מערכת העיכול ומקלים על פעולת העיכול בצורה משמעותית.

דרך מצוינת למנוע עצירות ולטפל בה היא פעילות גופנית. הפעלה של הגוף משפרת את זרימת הדם לכל אברי הגוף ומשפרת את פעילות מערכת העיכול.

וטיפ אחרון, חשוב לנסותליצור הרגלי יציאה קבועים. להתיישב בשירותים בשעות קבועות מדי יום וללמד את מערכת העיכול להתרגל לסדר היום הזה.
אי סדירות של פעילות המעיים או התאפקות למשך זמן רב עלולים ליצור עצירות גם הם

ולבסוף שתי נקודות חשובות במיוחד:

במידה השעתירות כרונית, נמשכת להרבה זמן, אי הנוחות גדולה והשינויים התזונתיים שהזכרתי למעלה לא עובדים – פנו לרופא.
והשני – כדורים משלשלים, תה משלשל ושאר המוצרים המשלשלים מזיקים למערכת העיכול. הם גורמים למעיים להתעצל ולא לעבוד, ובטווח הרחוק יגרמו לעצירות כרונית מסוכנת לבריאות.
מוצרים משלשלים אינן עוזרים להרזיה בשום דרך. הם רק מזיקים לבריאות.

חיפושים רלוונטיים לכתבה:

  • עצירות ודיאטה

תרצו לקרוא גם על

דיאטה ויום כיפור – כל מה שרצית לדעת

מה לגבי דיאטה ויום כיפור? יום כיפור הוא אמנם יום צום, אך צום יום הכיפורים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

%d בלוגרים אהבו את זה: